Osvaldo GONZALEZ-MAUREL

Geólogo, Universidad Católica del Norte

Origin and evolution of the parental magma associated to the less-differentiated volcanism in the Andean Central Volcanic Zone, northern Chile

En el margen occidental de Sudamérica se desarrolla el arco magmático activo de la Zona Volcánica Central (ZVC), formado en una corteza continental de 70-74 km de espesor. Las rocas de la ZVC son principalmente de composición andesítica a dacítica con valores geoquímicos que indican numerosos procesos de contaminación cortical durante la evolución magmática. Sin embargo, también se han identificado rocas menos diferenciadas con valores geoquímicos e isotópicos cercanos a magmas primitivos. El objetivo de este estudio es determinar los procesos que controlan el origen y evolución del magma parental asociado al volcanismo Neógeno-Cuaternario menos diferenciado de la ZVC.

On the western margin of South America is the active magmatic arc of the Andean Central Volcanic Zone (CVZ), formed on continental crust 70-74 km thick. Rocks of the CVZ are mostly andesitic to dacitic in composition with geochemical values indicating several processes of crustal contamination during magmatic evolution. However, less-differentiated rocks with geochemical and isotopic values close to those for primitive magmas have also been recognized. The objective of this study is to determine the processes that control the origin and evolution of parental magmas associated with Neogene-Quaternary less-differentiated volcanism of the CVZ.

Profesores guía: Dr. Andrew Menzies

Dr. Petrus le Roux - University of Cape Town, Sudáfrica

Godoy, B., Wörner, G., Le Roux, P., de Silva, S., Parada, M.Á., Kojima, S., González-Maurel, O., Morata, D., Polanco, E. and Martínez, P., 2017. Sr-and Nd-isotope variations along the Pleistocene San Pedro–Linzor volcanic chain, N. Chile: Tracking the influence of the upper crustal Altiplano-Puna Magma Body. Journal of Volcanology and Geothermal Research.